Thursday
|
Friday
|
||||||||||||||||||||||
Långfredag
|
|||||||||||||||||||||||
15
|
Warm-up
Listen: ELLLO
The most famous
animals in South Africa (2min30)
What is your favorite animal? (1 min)
What's your favorite animal at the zoo? (1 min)
Genomgång:
Build up a large vocabulary!
New words:
ill-bred (rude)
mice (mouse)
rather (pretty)
fellas (dudes)
bark
purr
scratch
justice
clever (smart)
reply (answer)
|
Warm-up Listen: ELLLO What is the most dangerous animal in your country? (1 min) Exotic animals in Australia (1 min)
Genomgång: What is an idiom?
1. Animal idioms: monkey (3 min)
2. Text: Animal Magic Tb p. 36-38 3. Workbook: (Answer in Classroom) p. 25:A (Check your reading) p. 26:B (Vocabulary) p. 27:C (synonyms)
New words:
four times bigger
for real
crowd
spectators
dirty (filthy)
handle
less
in shape
wave
ride
sewers
round up
to pen
saddle
supper (dinner)
agree
rescue
cage
|
|||||||||||||||||||||
16
|
Homework Check: Animal Theme I&II
1. Listen ELLLO Mike from Canada Aussie Animals 2. Animal idioms: pig
New words:
5. Rocky Raccoon – animated song
Board game(worksheet) – par mot par: Guess the animal
(hur kollar man upp ord?)
|
Animal idioms: bird
New words:
cheetah
ostrich
run-ran-run
slow down
tail
disagree
independent
probably (maybe)
caught (catch)
a cub
domesticate
hunting
tongue
weigh
nuisance
disease
lethal (deadly, mortal)
poison (venom)
Text:
Creatures great and small Tb p. 40-43
Workbook:
Wb p. 32:A+B (Check
your reading)
p. 33:C+D
p. 27:C (synonyms)
|
|||||||||||||||||||||
17
|
Writing prompts about pets
Done??
Prep for test
Rehears the vocab: Animal Theme 1-4 |
Homework check: Rocky Raccoon
Text:
Those Crazy Animals Tb p. 34-35
Workbook:
Make your own cartoon
Wb p. 23 (printa)
p. 29:E 1(Your attitude to animals)
|
|||||||||||||||||||||
19
|
Holiday |
Holiday |
|||||||||||||||||||||
20
|
Prep for test |
||||||||||||||||||||||
21 |
Test |
Roald Dahl The boy who talked with animals glosor.eu Roald Dahl part 1 |
22 Roald Dahl
glosor.eu Roald Dahl, part 2Movie Red Dog Homework check
pass
Vad ska vi göra?
Vi ska arbeta med ett tema om djur.
Du kommer att få träna på (från det
centrala innehållet):
·
Talad engelska och texter från olika medier (ex film,
instruktionsfilmer och ljudfiler)
·
Talad engelska med viss regional och social färgning
(UK, US, Australia, Canada, South Africa etc)
·
Olika former av samtal och dialoger (speech cards,
board game)
·
Skönlitteratur och annan fiktion även i talad,
dramatiserad och filmatiserad form (film, text)
·
Sånger (Rocky Raccoon)
·
Strategier för att uppfatta detaljer och sammanhang i
talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning efter
framställningens form, innehåll och syfte (träna på att lyssna efter info)
·
Språkliga företeelser som fasta språkliga uttryck i
det språk eleverna möter (träna på idiom)
·
Språkliga strategier för att förstå och göra sig
förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar, frågor och
förklaringar
Varför ska vi göra det?
Fokus i detta arbetsområde kommer framför allt att
ligga på förståelsen av talad och
skriven engelska. Du kommer att bli säkrare på att uppfatta talad engelska och
ta emot information. Du kommer också att träna på att prata engelska kring ett
välbekant ämnesområde (djur). Du kommer att känna dig säkrare när du kan fler
ord och kan uttrycka dig muntligt kring ämnesområdet.
Hur ska vi göra det?
Du ska få se och lyssna på en film med engelsk text.
Vi kommer att jobba med ord och uttryck från filmen.
Du ska få lära dig ord, idiom om djur och fasta fraser
genom att se på kortfilmer och lyssna till hörövningar.
Du ska få träna på muntlig produktion i smågrupper när du beskriver djur (pratkort, board game).
Du ska få träna på att läsa en text om djur.
Du ska få träna på muntlig produktion i smågrupper när du beskriver djur (pratkort, board game).
Du ska få träna på att läsa en text om djur.
Vad ska bedömas och hur ska det bedömas ?
Du ska visa att du lärt dig ord och fraser från
arbetsområdet och att du kan använda dem i ett sammanhang i egna meningar. Tänk
på när jag brukar säga: ”när kan man ett
ord?”. Du kommer att få visa att du kan tillgodogöra dig innehållet i en
skriven text om djur. Du ska visa att du kan beskriva ett djur muntligt under
lektionstid och skriftligt i ett test.
Träna lite extra på:
· ord från kapitlet The Human Touch (kommer i bloggen
och på Vklass)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar